Zanikne ruské civilné letectvo?

V roku 2016 sme s manželkou využili služby ruskej leteckej spoločnosti Aeroflot pri našom výlete do Vietnamu. Leteli sme z Viedne cez Moskvu do Hanoja a späť zo Saigonu cez Moskvu do Viedne. Treba priznať, že jedlo,  služby a posádka boli na dobrej úrovni, keď nerátam informačný chaos na letisku Šeremetevo v Moskve, a najmä kosák a kladivo v logu na uniformách letušiek a stewardov – to ma naozaj vyrušovalo.

Koncom februára 2022 sa svet významne zmenil. Putin – ruský „nový Hitler“ prepadol Ukrajinu a dokázal niečo doteraz nevídané. Podarilo sa mu zjednotiť proti sebe celý svet a nasmerovať svoju krajinu do izolácie a chudoby.

Následné sankcie slobodného sveta sú zamerané na ruské banky, export, oligarchov a aj vlajkového leteckého prepravcu Aeroflot. USA, Kanada, Európska únia, Švajčiarsko a Veľká Británia odstrihli ruský vesmírny a letecký sektor od financií a poistenia. Ruské letecké spoločnosti sú pod obrovským tlakom v dôsledku finančných sankcií a zákazov letov vyhlásených v reakcii na ruský útok na Ukrajinu.

Aeroflot bol za posledný týždeň vylúčený z takmer celého európskeho a severoamerického vzdušného priestoru, takže zostávajúce medzinárodné lety čelia dlhým a drahým obchádzkam. Akcie Aeroflotu už tento rok stratili takmer 40 percent svojej hodnoty. Generálny riaditeľ Aeroflotu odstúpil z funkcie a ušiel z krajiny.

Európske sankcie znamenajú, že ruské aerolínie čelia odňatiu viac ako polovice ich lietadiel. Je to preto, že sú v leasingovom prenájme a tieto prenájmy strácajú platnosť. Ide o 236 lietadiel v hodnote 5 miliárd EUR, ktoré bude potrebné do 1 mesiaca Aeroflotu odobrať. Tu vzniká praktický problém, pretože lietadlá majú obmedzené možnosti, kam odletieť. Dalo by sa napr. do Dubaja, kde by sa mohli lietadlá uskladniť. Je však nereálne zorganizovať za taký krátky čas toľko potrebných členov leteckých posádok, ktoré by to vykonali.

Ak by sa aj podarilo skonfiškovať 236 lietadiel, odrazu bude na trhu prebytok lietadiel, čo bude mať za následok zníženie ceny aj ostatných lietadiel. Keď budú lietadlá niekde uzemnené a nebudú lietať, budú sa znehodnocovať a po určitom čase už nebude možné ich používať. Nehovoriac o tom, že sankcie sa vzťahujú aj na letecké súčiastky, preto Rusi pravdepodobne nebudú schopní vykonávať údržbu lietadiel.

Poistenie lietadiel

Veľká Británia je tradičným svetovým centrom poistného a zaistného trhu. Najmä Lloyd’s of London, 300-ročná „poisťovacia tržnica“, kde makléri prichádzajú, aby našli poistné krytie pre svojich klientov od viac ako 50 poisťovateľov – syndikátov, a ďalšie poisťovnezaisťovne na londýnskom trhu sú kľúčové pre globálny trh komerčného poistenia. Londýnskym trhom preteká ročne viac ako 100 miliárd dolárov poistného.

Každé lietadlo, ktoré má vzlietnuť, musí mať uzavreté poistenie zodpovednosti za škodu z prevádzky lietadla. Ak je v leasingovom prenájme, musí mať aj havarijné poistenie lietadla. Balík sankcií obsahuje aj okamžité zrušenie poistenia lietadiel ruských spoločností. Stal sa už nedávno prípad, kedy lietadlo Aeroflotu uviazlo na letisku v zahraničí, pretože mu bola anulovaná poistka. 

Vznikla situácia, keď nebude prečo a nebude s čím lietať a ani nebude mať kto lietať. Izolácia je pre obyvateľov Ruska a ruské firmy tvrdá, ale nevyhnutná.

Aeroflot a Pobeda rušia od 8. marca všetky medzinárodné lety, okrem letov do Bieloruska.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >