Škola šmyku
Nachádzam sa priamo v areáli pretekárskej dráhy F1, kde sa začiatkom augusta pravidelne od roku 1986 stretávajú najväčší svetoví motoristickí profesionáli. Hungaroring pri Budapešti som si prišiel nielen poobzerať, ale aktívne sa zúčastniť tzv. školy šmyku, čo je tréning vodičských zručností. Chcem si vyskúšať správanie môjho auta a samozrejme vlastné reakcie mňa ako vodiča v rôznych extrémnych situáciách, ale v bezpečnom prostredí pod dohľadom skúseného inštruktora.
Cvičisko sponzoruje francúzska poisťovňa Groupama prostredníctvom svojej dcéry Groupama Garancia v Maďarsku, ktorá má pobočku aj na Slovensku. Na začiatku dostávame krátke teoretické rozumy v učebni a do auta vysielačku, z ktorej mám počúvať pokyny od inštruktora. Na chvíľu premýšľam, či sa mi na tieto aktivity vzťahuje havarijné poistenie, keď som sa už podujal stvárať psie kusy, zodpovední ma ubezpečujú, že ide o bezpečnú záležitosť.
Prvá disciplína je o skúšaní brzdnej dráhy vozidla. Mám sa rozbehnúť predpísaným smerom na rýchlosť 60 až 70 km/h a naplno začať brzdiť na nakreslenej čiare. Toto skúšame viacerí so svojimi autami a dosahujeme úplne odlišné výsledky v závislosti od typu auta, a samozrejme, že sa brzdné dráhy výrazne odlišujú na suchej ceste a na mokrej ceste, simulujúcej zľadovatelý povrch. Rôznu dĺžku brzdnej dráhy tiež významne ovplyvňuje, či máte zimné alebo ešte letné pneumatiky.
Druhá úloha je špeciálna, mám nasmerovať vozidlo medzi dva kužele, za nimi je klzká široká plocha zo špeciálnej živice, intenzívne polievaná výdatnou vrstvou vody, mám sa dostať akože na ľad, ale pri vstupe na toto klzisko dostanem zboku „facku“ do zadnej nápravy, pričom dopredu neviem, či zľava alebo sprava, dostanem hodiny a mám sa snažiť získať späť stratenú kontrolu nad vozidlom. Túto úlohu napodiv zvládajú dobre ľahšie autá s predným náhonom, no moje éčko – štvorkolka je príliš ťažké a som zo všetkých úplne najhorší. Tu nepomáhajú žiadne protiblokovacie systémy, pri každom pokuse víťazí zotrvačná sila. Ovláda ma poriadny adrenalín, ba až pocit bezradnosti!
Ideme do iného sektora areálu, vytvoreného v dolnej časti asi 20–metrovým úsekom na rovine do ľavého oblúka, potom nasleduje prudká 90–stupňová ľavotočivá zákruta do prudkého svahu s dĺžkou asi 30 metrov. Na oblúku a na svahu sú kužele a striedavo suché a mokré (akože ľadové) úseky, pričom tieto musíme prekonať rôznym spôsobom. Prvýkrát priamo, potom slalomom, s povinným zastavením vo svahu a s rozbiehaním sa na ľade. Tu moja štvorkolka a automatická prevodovka slávi úspech. Autá s predným náhonom a mechanickou prevodovkou majú na ľade do kopca problémy, najmä pri rozbiehaní z nulovej rýchlosti.
Ďalšia disciplína testuje správanie auta a vodiča na kruhovej dráhe, kde je poloblúkový asi 3 metre široký ľadový pás. Najskôr skúšame prejsť čo najrýchlejšie a pritom stabilne po ľadovom páse všetkými štyrmi kolesami, pri druhom pokuse mám ľavé predné aj zadné koleso na ľade a pravé kolesá na asfalte a v treťom okruhu pravé na ľade a ľavé na suchej ceste. Potom ešte zmením smer a opakujem to isté. Moje auto sa ukazuje ako najstabilnejšie zo všetkých.
Nakoniec súťažíme na čas v slalome medzi kužeľmi, pričom sa striedajú suché úseky s mokrými, ba až ľadovými. Z 10 áut skončím po dvoch súťažných okruhoch tretí. Teší ma, že je tu aj súťažná disciplína, hoci som od prírody opatrný človek a spolujazdcom obyčajne leziem na nervy, pretože jazdím predpisovo.
Potom ideme do učebne na vyhodnotenie kurzu, dostávame certifikát v maďarčine, na pamiatku šiltovku s logom Hungaroringu (tú si naozaj cením) a niekoľko zaujímavých rád a užitočných informácií. Dozvieme sa niečo o štatistikách nehodovosti – najčastejšia príčina dopravných nehôd je rovnaká ako u nás – prekračovanie povolenej rýchlosti. Vysvetlia nám niečo o pretáčavom a nedotáčavom šmyku a ďalšie teoretické zaujímavosti, aby sme vedeli, prečo sa veci diali tak, ako sme ich dnes zažili.
Azda najdôležitejším faktorom bezpečnosti okrem opatrnosti zodpovedného vodiča sú na klzkej vozovke pneumatiky, najmä ich vek, sezónne určenie a opotrebenie. Vedeli ste, že nemáte kupovať pneumatiky staršie ako 4 roky? Nedajte sa nachytať na zľavy za ležiaky! Pneumatika vekom výrazne stráca svoje žiadané funkčné vlastnosti. Vek pneumatiky si overíte z označenia na bočnej strane, kde by malo byť napísané napr. 45 2014, čo znamená, že guma bola vyrobená v 45. týždni roku 2014.
Dokonca aj medzi profesionálnymi mechanikmi a technikmi v pneuservisoch a autosalónoch panuje nesprávny názor, že menej opotrebované pneumatiky patria na zadnú nápravu a tie v lepšom stave dopredu, kde je auto ťažšie. Má to byť presne naopak, pretože v prípade krízovej situácie sa do šmyku dostáva najskôr zadná náprava.
Myslím, že školu šmyku by mal absolvovať každý vodič, aby vedel, čo ho čaká v prípade extrémnych podmienok na zimných cestách alebo nedajbože pri neočakávanej kolízii. Je logické, že by ste mali ísť s vlastným autom, na ktorom bežne jazdíte (nemá význam ísť na požičanom, lebo každé auto sa inak správa) a s obutými zimnými pneumatikami.