Požiar elektromobilu – utopiť, zakopať alebo zakázať?

Na Slovensku horí ročne viac ako 1000 motorových vozidiel. Príčiny požiaru sú rôzne, väčšinou ide o následok dopravnej nehody, skrat elektroinštalácie, netesnosť palivového potrubia, prípadne sa auto chytí od suchej trávy alebo horiaceho kontajnera na odpadky. Niekedy ide aj o podpaľačstvo, keď vám niekto hodí na auto zápalnú fľašu. Objavili sa už prípady, kedy zhorelo elektrické auto pri nabíjaní.

Verejnosť zasiahne občas správa, že horia autá jazdiace na plyn alebo elektromobily, či hybridy. Nedá sa pritom povedať, či častejšie horia elektrické autá alebo vozidlá so spaľovacím motorom. Samozrejme horenie automobilu na elektrický pohon známej značky za jazdy pôsobí na internete veľmi efektne a okamžite sa také video stane virálnym.

Uhasenie horiaceho vozidla je možné v počiatočnom štádiu požiaru svojpomocne v prípade, že máte čím hasiť. Voziť v aute hasiaci prístroj nie je povinné, ale keď ho máte poruke, môžete pomôcť sebe alebo inému nešťastníkovi, ktorému horí auto. V osobnom vozidle sa odporúča mať hasiaci prístroj s hmotnosťou 3 kg, v nákladnom aute by sa patrilo mať dvojnásobnú veľkosť.

Keď sa oheň viac rozhorí, napr. už zasiahol vnútornú alebo motorovú časť vozidla, nehrajte sa na hrdinu, radšej odíďte od auta do väčšej vzdialenosti a nechajte pracovať profesionálnych hasičov, pretože zdržiavať sa v blízkosti horiaceho auta je extrémne nebezpečné. Obyčajne to nevybuchne ako v akčnom filme, môže však dôjsť k popáleniu, vyletujú sklené črepiny pri trieštení okien, vybuchujú airbagy, drobné explózie môžu nastať tlakom hydraulických súčastí vozidla. Nebezpečné sú aj jedovaté výpary, ktoré by ste mohli vdýchnuť a priotráviť sa.

Keď nastúpia hasiči, spravidla bez väčších problémov zvládnu horiace vraky áut so spaľovacím motorom. Horšie je to však s elektromobilmi alebo hybridmi, ktoré sa nedajú hneď uhasiť. Požiar jednej Tesly vraj zamestná 35 hasičov na niekoľko hodín.

Utopiť alebo zakopať?

Keď začne horieť lítiová batéria, ani nepotrebuje veľký prísun kyslíka, pretože okysličovadlo má už vo svojej konštrukcii, medzi jednotlivými článkami batérie vzniká reťazová reakcia. Hasiči oheň zdanlivo uhasia, ale v skutočnosti batéria horí ešte veľa hodín, ba až niekoľko dní. Podľa odborníkov na požiarnu bezpečnosť existujú len dva bezpečné spôsoby ako horiaci elektromobil definitívne uhasiť. Prvým je zakopanie elektromobilu na niekoľko dní do jamy s pieskom. Druhým riešením je jeho ponorenie do kontajnera s vodou.

Plány s nízkouhlíkovou ekonomikou sú istotne šľachetné, v podzemných parkoviskách nákupných centier alebo vo veľkých parkovacích domoch sa buduje dostatok nabíjacích staníc pre elektromobily. Odstavíte auto, zapojíte ho do siete, idete si zatiaľ nakúpiť alebo zájdete na obed či do kina. Medzitým sa vám váš elektromobil dobije.

Keď však v takom uzavretom priestore vypukne požiar elektrického auta, vzniká apokalypsa. Hasiči sa nevedia do uzavretých parkovísk dostať s technikou, ani nedokážu horiaci vrak vytiahnuť von kvôli stiesneným priestorom. Pri dlhšie trvajúcom požiari môžu zhorieť aj okolité autá, vzniká silné zadymenie priestoru a stavebná konštrukcia vystavená vysokej teplote sa deformuje, betón praská a oceľ kovových nosníkov sa roztaví, čím sa môže narušiť statika budovy.

Po minuloročnom vážnom požiari v parkovacích priestoroch v bavorskom Klumbachu, kde si odstránenie následkov požiaru elektromobilu vyžiadalo 5-mesačné rekonštrukčné práce za 195 000 EUR, sa miestna radnica po konzultácii s hasičmi rozhodla zakázať parkovanie elektromobilov, a to vrátane plug-in hybridov. Podobné kroky vraj zvažujú aj ďalšie nemecké mestá.

Donedávna bol v uzavretých parkoviskách nemeckých miest zakázaný vstup len plynových áut, dnes sa množia prípady zákazov pre elektromobily a hybridy.

K niekoľkým nevýhodám súčasných elektromobilov ako je krátky dojazd, dlhá doba nabíjania, a vyššia cena, má pribudnúť obmedzenie alebo úplný zákaz parkovania v uzavretých priestoroch.

Vzniká absurdná situácia. Autá s fosílnym palivom (benzín, nafta) budú mať zakázané vojsť do veľkých miest kvôli vylúčeniu výfukových plynov, na druhej strane elektrické autá sú v mestách vítané, lenže nebudú mať kde zaparkovať.

Niečo zakázať je jednoduché. V súčasnosti však hľadajú experti nové možnosti ako riešiť problém s uhasením požiaru elektrického auta, pretože dva spomínané spôsoby – utopenie celého vozidla alebo jeho zakopanie do piesku sú veľmi technicky náročné a drahé.

Stačí prehodiť plachtu

Veľmi efektívnym a lacným spôsobom hasenia elektromobilu sa ukázalo použitie špeciálnej hasiacej plachty, ktorú je možné použiť až 30-krát. Plachta má rozmery 8 x 6 metrov a jej hmotnosť je 28 kg. Princíp je jednoduchý. Hasiči prehodia plachtu ponad horiace vozidlo, čím zamedzia prísun kyslíka. Už po 20 až 30 minútach klesne teplota požiaru z vyše 1000 °C na 160 °C. Pozrite video zo španielskej Zaragozy, kde robili test tejto metódy hasenia.

Uvažuje sa aj o prevŕtaní puzdra horiacej batérie a jeho napustenie špeciálnym hasiacim médiom, ktoré by zneutralizovalo chemické procesy medzi horiacimi článkami, prípadne zaliatie vodou – utopenie len batérie, nie celého vozidla.

Poistenie proti požiaru

Keď horí vaše vozidlo bez ohľadu na druh pohonu, taká škoda je predmetom havarijného poistenia. Ak sa to stane vo vašom vlastnom dome alebo vo firme a od vozidla sa chytí majetok, toto patrí do krytia v poistení majetku, kde býva požiar základné riziko. Ťažko by sme hovorili o zodpovednosti za škodu v prípade, že sa z vášho vozidla požiar prenesie na okolité vozidlá alebo dôjde k poškodeniu alebo zničeniu parkovacieho domu. Z povinného zmluvného poistenia zodpovednosti vozidla sa také škody nepreplácajú, pretože vozidlo zaparkované v garáži alebo parkovacom dome nie je v čase vzniku požiaru v pohybe. Určite sa bude vyšetrovať príčina takého požiaru, či sa oheň rozširil kvôli technickej poruche alebo vďaka zanedbaniu niekoho povinností.

Ak uvažujete o kúpe elektromobilu s cieľom prispieť k záchrane životného prostredia, dúfam, že som vás uvedenými informáciami neodradil.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >