Nenechajte sa obabrať lovcom nehôd!

Možno ste to už zažili. Trochu vašej nepozornosti za volantom alebo chyba iného účastníka cestnej premávky a dôjde k havárii. Autá sa zrazili, sú privolaní záchranári a policajti. Kde sa vzal, tu sa vzal, ako prvý príde nepozvaný hosť. Ponúkne pomoc s odprataním nepojazdného vozidla, hneď sa objaví odťahová služba. Sľúbi, že vám poskytne náhradné vozidlo a zariadi aj opravu auta. Ste v šoku, možno bolesť po náraze otupujuje váš úsudok a podpíšete narýchlo zmluvu.

Na hlásenie škody asistenčnej službe poisťovne si spomeniete až neskôr, vlastne príliš neskoro, pretože vozidlo už je odtiahnuté. Po správnosti ste mali zavolať hneď asistenčnú službu, ale lovec nehôd vás predbehol. Tvári sa, ako keby bol on ten pravý. V skutočnosti vás zavádza, pretože v cene havarijného poistenia, ale aj povinného zmluvného poistenia je väčšinou kryté aj zorganizovanie pomoci pri havárii alebo poruche, čo zahŕňa odtiahnutie vozidla do zmluvnej opravovne vašej poisťovne.

Po čase však príde faktúra za odťah a vozidlo nikto neopravuje, trčí odstavené u garážového majstra v rovnako zdemolovanom stave ako pri havárii. Čakáte ďalšie dlhé dni a vozidlo je opravené nekvalitne.

Darmo sa po čase domáhate vo svojej poisťovni preplatenia predražených faktúr za služby, ktoré ste si v stresovej situácii objednali. Poisťovňa má problémy s nafúknutou cenou za opravu. Ani odťahovú službu nemôže poisťovňa preplatiť alebo prizná len čiastočnú náhradu.

Poisťovňa má s vami zmluvne dohodnuté jasné pravidlá a keď jej asistenčnú službu hneď zavoláte, pomôže vám a oznámi ďalší postup, privolá pomoc a preplatí väčšinu nákladov podľa poistných podmienok.

Keď sa naopak necháte nahovoriť lovcom nehôd na využitie jeho služieb, nadarmo si platíte poistné. Tento zmluvný vzťah bude nezávislý od poistnej zmluvy v poisťovni.

Najčastejšie nekalé praktiky lovcov nehôd

  • Zneužívanie zlého psychického stavu vystresovaného a často zraneného motoristu zavádzajúcim tvrdením, že je to jedno, či využije ich služby alebo priamo služby poisťovne;
  • Pod časovým a psychickým tlakom podstrčená nevýhodná zmluva plná obmedzení a pokút na podpis aj s plnou mocou na vykonanie služieb, ktoré by inak mohla zariadiť poisťovňa;
  • Preťahovanie doby opravy s cieľom zvýšiť účet za poskytnutie náhradného vozidla;
  • Zmluvný záväzok majiteľa vozidla, že zaplatí za služby, ktoré odmietne preplatiť poisťovňa;
  • Inkasovanie provízie od odťahovej služby;
  • Používanie použitých náhradných dielov z vrakovísk a ignorovanie odporúčaného technologického postupu;
  • Predražovanie opravy tak, že to poisťovňa odmietne preplatiť – neúmerné ceny náhradných dielov a nadlimitný počet hodín za opravu.

Ako postupovať po dopravnej nehode

  1. Ak je niekto zranený, poskytnite mu prvú pomoc a zavolajte záchranku 112.
  2. Uvedomte si, že ste poistený(á), preto vám žiadne ďalšie nebezpečenstvo nehrozí.
  3. Teraz zavolajte políciu 158 alebo 112, a zabezpečte miesto nehody – zapnite výstražné svetlá, podľa možností vozidlá nepresúvajte a označte úsek nehody výstražným trojuholníkom.
  4. Účastníci nehody sú povinní preukázať svoju totožnosť jeden druhému a vyplniť tlačivo Hlásenie o dopravnej nehode.
  5. Zavolajte asistenčnú službu svojej poisťovne a informujte sa, na ktoré služby máte nárok – odtiahnutie vozidla, náhradné vozidlo, oprava na mieste, atď. Ak máte okrem povinného zmluvného poistenia dojednané aj havarijné poistenie, nech vám vysvetlia nároky z obidvoch poistiek.
  6. Keď vás policajt bude presviedčať, že škoda vyzerá príliš malá, aby sa ňou mal zaberať, trvajte na potvrdení o zdokumentovaní škody. Ide o to, aby druhý účastník nehody nemohol odškriepiť priebeh nehody, svoj podiel na vine za škodovú udalosť a výšku škody. Bez dokladu od polície by ste sa mohli dostať neskôr do právne nevýhodného postavenia.
  7. Keď príde lovec nehôd, ponúka vám svoje služby a tvrdí, že urobí presne to, čo poisťovňa, nič nepodpisujte a riaďte sa odporúčaniami asistenčnej služby vašej poisťovne, opäť jej zavolajte.
  8. Ak máte právnika alebo poistenie právnej ochrany a uvažujete, že predsa uzavriete zmluvu s lovcom nehôd, predložený návrh zmluvy odfoťte a pošlite právnikovi na kontrolu. Toto je možné len v prípade, že asistenčnú službu žiadnu nemáte (dnes je to nepravdepodobné) alebo poisťovňa prepláca len veľmi málo.
  9. O každej podstatnej skutočnosti a zmene informujte asistenčnú službu poisťovne.
  10. Keď bude vaše vozidlo v opravovni, každú dôležitú skutočnosť konzultujte s likvidátorom poisťovne – doobhliadka vozidla pri zistení väčšieho rozsahu poškodenia a podobne.

Telefónne číslo asistenčnej služby poisťovne máte napísané na asistenčnej kartičke, užitočné je uložiť si ho priamo do vášho mobilného telefónu. Nezabudnite zavolať čím skôr po nehode a pozor na lovcov nehôd, často majú nečestné úmysly a ich služby nie sú rýchlejšie ako vám poskytne vaša poisťovňa. Obyčajne klamú a chcú z vás len ťahať peniaze navyše.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >