Na čom v podnikaní počas krízy (ne)šetriť
Vyjednajte nájomné
V kríze nie je pre majiteľov priestorov jednoduché hľadať nových nájomníkov. Mnohé firmy krachujú a iné budú chcieť platiť menej ako boli trhové ceny pred rokom. Dáva vám to dobrú pozíciu na vyjednanie zľavy za prenájom kancelárií, alebo predajne. Aj majiteľ priestorov bude pravdepodobne rád, že u neho zostávate.
Ďalšou možnosťou je v špeciálnych prípadoch zvážiť zatvorenie (niektorých) kamenných pobočiek. Uvediem príklad z Česka, kde jedna banka musela z dôvodu pandémie zavrieť všetky pobočky. Zistili, že ich klientele to vyhovuje a objem požiadaviek na banku sa zvýšil keď nemuseli ísť fyzicky na pobočku. Okamžite padlo rozhodnutie zavrieť všetky regionálne pobočky. Pre niektoré druhy obchodu je to skvelá príležitosť.
Ušetrite na energiách
Energie bývajú značnou položkou každý mesiac. Týka sa to hlavne viacsmenných prevádzok a prevádzok kde sa používajú rôzne na elektrinu náročné zariadenia. Alternatívni dodávatelia elektriny a plynu vám môžu ušetriť až desiatky percent nákladov. Skúste prípadne zistiť, či nemáte nárok na nižšiu energetickú tarifu. Veľa elektriny spotrebujete na osvetlenie. To sa dá zabezpečiť napríklad výmenou technológie. Moderné LED svietidlá dnes majú minimálnu spotrebu. Nájdete ich napríklad vo vyhľadávači nábytku na Pohodo. Chránite tým nie len životné prostredie, ale aj svoju peňaženku.
Outsourcujte
Veľa činností, ktoré ste doteraz riešili interne, môžete posunúť tretím firmám. Účtovníctvo, právne služby, marketing – to sú služby pri ktorých je časová náročnosť počas roka značne pohyblivá a je dobré mať možnosť tieto služby navyšovať a skresávať podľa potreby. Môže vám to ušetriť množstvo peňazí. Rovnako zvážte aj v prípade rozvozu tovaru, výdajne tovaru alebo služieb callcentra využitie externých služieb.
Zefektívnite prácu ľudí
Vo väčšine malých firiem sú zamestnanci najväčšími položkami v nákladoch. Existujú rôzne spôsoby ako ich redukovať. Od outsourcovania niektorých činností, až po implementovanie rôznych informačných technológií. Hlavne tie môžu ušetriť hodiny práce, ktorú vaši zamestnanci využijú na iné činnosti. Ak napríklad zlepšíte webstránky a zavediete chatbota, tak klienti budú menej vyžadovať asistenciu na telefóne, prípadne rovno tovar objednajú cez web a nebudú potrebovať obchodníka.
Samozrejme, existujú aj možnosti iných foriem spolupráce so zamestnancami. Živnosť sa dnes oplatí pre zamestnanca aj zamestnávateľa ďaleko viac ako trvalý pracovný pomer. Otvárajú sa tak aj možnosti odmeňovania za vykonanú prácu.
Ďalšou možnosťou je prijímanie praktikantov, ktorí zvládnu menej kvalifikovaané práce a v mnohých prípadoch ich z veľkej časti zaplatí úrad práce.
Zvážte marketingové náklady
Dlhodobo investujete do marketingu a tieto náklady sa pre vás stali úplnou samozrejmosťou? Zvážte ich efektivitu. Najdôležitejšia je merateľnosť. Ak si platíte bilboardy pri ceste, alebo reklamu v autobusoch, možno by bolo vhodné zvážiť, či sa vám prostriedky vracajú. Naopak, reklama na sociálnych sieťach a na google sa dá merať, zameriavať presnejšie na vašich zákazníkov a náklady sa dajú okamžite stopnúť, alebo navýšiť.
Ak ste vo firme tvorivejší, vyskúšajte iné formy marketingu, do ktorých ste sa nikdy nepúšťali. Urobte prednášku na univerzite, robte poradenstvo pre neziskové firmy a podobne.
Šetrite kde sa dá
Darilo sa vám posledné roky a tak ste si zvykli nakupovať aj bežné veci do práce bez „zbytočného“ rozmýšľania? Možno by ste mohli zvážiť pozerať pri nákupoch po zľavách, napríklad v Bonipo. Ušetriť sa dá na nábytku, počítačovej technike, zasielateľských službách, dokonca aj na kancelárskom vybavení, ako sú tonery, alebo papier do tlačiarní.
Prehodnoťte poistenie, telefónne a finančné služby
Bankové poplatky a nevýhodné úvery môžete jednoducho vyriešiť, keď si pohovoríte vo svojej banke. Ak máte na účtoch väčšiu hotovosť, bola by škoda prichádzať o peniaze. Premýšľajte o termínovaných účtoch, fondoch, prípadne nákupe alternatívnych komodít, ako je zlato, alebo bitcoin.
Mobilní operátori v posledných rokoch spravili veľký krok v prospech klienta. Ak už dlho využívate služby jedného operátora a máte v práci väčší počet zariadení, stojí za to si nechať spraviť ponuky od ostatných poskytovateľov.
Poistenie je rovnako potrebné v kríze ako aj v konjunktúre. Časom sa však trh mení, produkty sú vyspelejšie a ak ste poistenie firmy, vozidiel, a pod. uzatvorili pred niekoľkými rokmi, je možné že by ho bolo treba aktualizovať. Nemusia sedieť poistné sumy, alebo možno platíte príliš veľa. V takom prípade sa nám určite ozvite, radi vám s tým pomôžeme. Tejto téme sa každopádne bude venovať ďalší článok.