Na čo si dať pozor pri prenájme auta?

Autorom článku je náš partner Rentalport.com

Prenájom auta nikdy nebol tak jednoduchý ako dnes. Auto si možno prenajať z pohodlia domova a stačí na to len zopár klikov. Napriek tomu mnoho ľudí stále preferuje zapožičanie si vozidla priamo na pobočke autopožičovne. V tomto prípade sa zákazníci však často stretávajú s podvodnými praktikami autopožičovní, ktoré môžu viesť k strate nemalého obnosu peňazí.

Na nekalé praktiky zo strany autopožičovní, užitočné rady pri prenájme, ako aj výhody online prenájmu vozidiel sa vám pokúsime priblížiť v článku nižšie.

Ako sa pri prenájme vozidla vyhnúť zbytočným poplatkom?

Čas prevzatia a vrátenia vozidla

Väčšina autopožičovní si účtuje extra poplatky za prevzatie či vrátenie vozidla mimo otváracích hodín pobočky. Nie je to nič prekvapujúce, keďže zamestnanci majú nárok na príplatky za prácu nad rámec ich pracovnej doby. Aby ste sa prípadným poplatkom vyhli, je nutné si vopred overiť otváracie hodiny pobočky a snažiť sa naplánovať si prevzatie a vrátenie vozidla v danom čase. Dôležitá je tiež dĺžka prenájmu, na ktorej sa zákazníci často nechajú nachystať. Je potrebné si uvedomiť, že jeden deň prenájmu je presne 24 hodín. Ak si teda auto vyzdvihnete o 8:00 ráno, čas vrátenia vozidla je 8:00 ráno nasledujúceho dňa, prípadne skôr. V opačnom prípade vám bude naúčtovaný ďalší deň prenájmu.

Letiskové poplatky

Prenájom vozidla z letiskovej pobočky je podstatne drahší ako prenájom z bežnej pobočky. Autopožičovne sídliace na letiskách sú totiž povinné platiť letisku poplatok za požičanie auta či poplatok za parkovanie. Keďže vozidlá musia na letisku parkovať aj keď sa nevyužívajú, náklady autopožičovní spojené s poplatkami letisku sa premietajú do výsledných cien za prenájom vozidiel. Preto je vždy lepšie prepraviť sa najbližšiu pobočku autopožičovne nachádzajúcu sa mimo letiska.

Nadlimitné kilometre

Súčasťou každej zmluvy o prenájme vozidla by mala byť informácia ohľadom limitu kilometrov, ako aj cene za každý nadlimitný kilometer. Pri podpise zmluvy je teda potrebné si túto informáciu overiť. Tiež sa odporúča urobiť si na začiatku a konci prenájmu fotku tachometra, aby ste mali v prípade potreby dôkaz.

Minimálny/maximálny vek vodiča

Mladší a neskúsený predstavuje pre autopožičovňu väčšie riziko, ktoré sa premieta do extra poplatkov súvisiacich s vekom vodiča. Minimálna veková hranica sa najčastejšie určuje podľa kategórie vozidla. Pri vozidlách kategórie Mini či Economy, ktoré sú vo všeobecnosti menších rozmerov, je veková hranica vodičov posunutá nižšie, zatiaľ čo pri luxusných alebo veľkých úžitkových vozidlách vyššie. Vopred sa preto informujte či sa na vás tento poplatok vzťahuje.

Poplatok za druhého vodiča

V prípade, že sa chystáte na dlhšiu cestu a plánujete sa počas nej vystriedať s iným vodičom, môže vám byť účtovaný poplatok za druhého vodiča. Síce je pomerne ťažko dokázateľné, že auto šoféroval počas prenájmu aj iný vodič ako ten, ktorý je uvedený v zmluve o prenájme, nemali by ste nič nechať na náhodu a informovať sa či je táto možnosť zdarma, alebo je nutné si za ňu priplatiť.

K akým najčastejším podvodným praktikám zo strany autopožičovní dochádza?

V snahe vylákať od zákazníka čo najviac peňazí sa mnohé autopožičovne uchyľujú k nekalým praktikám. Zákazníci sa najčastejšie stretávajú s fiktívnym poškodením vozidla. Autopožičovne im po ukončení prenájmu odmietajú vrátiť depozit z dôvodu poškodenia vozidla, či už sa jedná o škrabance, alebo rôzne poškodenia interiéru. Často však ide o poškodenia, ktoré boli na vozidla ešte pred jeho prebratím zákazníkom. Preto treba byť pri preberaní vozidla ostražitý a auto je potrebné si dôkladne skontrolovať a upozorniť na jeho poškodenia, prípadne si vozidlo nafotiť.

Ďalšou typickou praktikou je ponúkanie up-sell produktov vo forme rôznych pripoistení či extra služieb. Agenti na pobočkách zákazníka najskôr vystrašia príkladmi rôznych katastrofických situácií a následne sa mu budú všemožne snažiť predať niektorú z foriem pripoistenia, aj keď ich pravdepodobne vôbec nepotrebuje. Dôvodom je fakt, že na poistkách vedia častokrát zarobiť viac ako na samotnom prenájme vozidla. Cena pripoistenia sa mení v závislosti od kategórie vozidla a môže sa vyšplhať až do výšky desiatok eur za deň. Preto sa odporúča si najskôr zistiť, čo kryje vaše bežné poistenie. Poistenie zodpovednosti vozidla či poistenie kreditnej karty napríklad často kryje aj poškodenia na prenajatom vozidle. Tým pádom žiadne pripoistenie nepotrebujete.

K ďalším praktikám patrí napríklad zámerné predvolenie športového módu na vozidle, ktoré zvyšuje spotrebu paliva, či poplatky za dotankovanie v prípade, že zákazník nevráti vozidlo s rovnakým množstvom paliva ako keď si vozidlo prebral.

Kreativite sa medze nekladú a uvedené praktiky sú iba zlomkom toho, akých podvodov sa autopožičovne na zákazníkoch dopúšťajú. Preto pri prenájme auta treba byť ostražitý a zameriavať sa iba na overené autopožičovne, prípadne si vozidlo rezervovať prostredníctvom rezervačného portálu, ktorý je zároveň garantom kvality a, v prípade potreby, je schopný vyvinúť na autopožičovňu väčší tlak ako individuálny zákazník.

Aké sú výhody online prenájmu vozidiel?

Flexibilita

Jednou z najväčších výhod online rezervácie vozidiel je bezpochyby flexibilita, keďže zákazník si môže auto rezervovať prakticky kedykoľvek a z akéhokoľvek miesta čím ušetrí čas strávený na pobočke autopožičovne. Zároveň má zákazník možnosť v kľude si premyslieť výber toho správneho vozidla a prípadných doplnkov a tiež sa môže lepšie sústrediť na dôkladné oboznámenie sa s podmienkami prenájmu a predísť tak prípadným nedorozumeniam, ku ktorým spravidla dochádza v prípade, keď sa zákazník v záplave informácií na pobočke nedostatočne informuje o tom za akých podmienok si auto prenajíma. Navyše, online rezerváciou sa možno vyhnúť čakaniu na vozidlo, ktoré pri prenájme priamo na pobočke nemusí byť pripravené či dostupné.

Cena

Tak ako pri nákupe väčšiny produktov či služieb, online ceny sú spravidla nižšie a zákazník môže využiť rôzne zľavy, o ktorých by sa inak možno nedozvedel. Pri prenájme vozidiel to platí dvojnásobne, keďže autopožičovne si často účtujú tzv. „walk-in poplatok“ a pri výbere auta zákazníkovi pomáha pracovník autopožičovne, ktorý sa s vidinou získania odmeny zákazníka snaží presvedčiť, aby si vybral drahší prenájom, prípadne sa mu snaží predať rôzne doplnky či služby, ktoré v skutočnosti vôbec nepotrebuje.

Široký výber

Vďaka online rezervácií má zákazník možnosť porovnať automobily, ceny či podmienky prenájmu rôznych autopožičovní bez toho, aby musel každú z pobočiek navštíviť osobne. Rezervačný portál navyše poskytuje na výber vozidlá desiatok overených autopožičovní v rôznych lokalitách prehľadne na jednom mieste bez nutnosti manuálne vyhľadávať autopožičovne a preklikávať sa ich stránkami jednotlivo. Výber vhodného prenájmu sa tak stáva omnoho rýchlejší a efektívnejší.

Zákaznícky servis

V prípade rezervácie auta cez rezervačný portál sa možno v prípade akýchkoľvek problémov či nedorozumení s autopožičovňou obrátiť na zákaznícky servis portálu. Rezervačný portál v tomto prípade slúži ako mediátor a operatívne komunikuje s autopožičovňou s cieľom nájsť čo najefektívnejšie riešenie.

Martin Šimko, autor článku
Martin Šimko

Autor je marketingový riaditeľ maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting, s. r. o. Pracuje ako projektový manažér internetových stránok o poistení a riešení online poistenia.

Zobraziť články >