Čierne diery našich ciest
Štát nás neustále presviedča, že keby ho nebolo, nemal by kto stavať cesty. V prípade, ak by to aj bola pravda, postavil by nás do zúfalej situácie. Diaľnice nemáme, križovatky sú „na zabitie“ a každú jar súťažíme v rally domov – práca a späť o čo najmenšie škody na aute a straty na životoch.
Výtlky sú nočnou morou každého vodiča. Ako sa na tento fenomén pozerajú poisťovne? Čo by ste si mali uplatniť z poistky a čo žiadať ako náhradu od štátu? Starší údaj hovorí, že priemerná škoda spôsobená deravou vozovkou je 924 eur. Najčastejšia škoda, ktorá sužuje na jar naše autá v dôsledku rozbitých ciest, je poškodená pneumatika. Škodu na pneumatike majú vo výlukách takmer všetky poisťovne. Nie je to však také jednoznačné. Udalosť, ktorá poškodí len pneumatiku síce plnená nie je, avšak ak pri kolízii došlo aj ku poškodeniu inej časti vozidla (disk, náprava), vyplatí poisťovňa poistné plnenie aj za pneumatiku. Paradoxne je preto výhodnejšie, keď sa s pneumatikou na aute poškodí aj napríklad disk.
Od koho si mám pýtať peniaze?
Čo však v prípade, že došlo len k poškodeniu pneumatiky? V takomto prípade je možnosť obrátiť sa na správcu verejnej komunikácie. Správca je v plnej miere za stav vozovky zodpovedný. Či už je to mesto, alebo štát, poškodený je oprávnený žiadať náhradu škody. Tri možnosti, ako sa peňazí dočkať:
• Škoda bude vyplatená z poistenia zodpovednosti správcu cesty
• Škodu správca cesty vyplatí po mimosúdnej dohode
• Uhradenie škody bude nariadené súdom v občiansko-právnom procese
Problémom je, že dotyčný nikdy nechce škodu uznať a rád sa oháňa známym zaklínadlom „Vodič neprispôsobil jazdu povahe a stavu vozovky“. Je preto nevyhnutné pri škode okamžite zavolať políciu. Tá spíše zápis a škodca nebude môcť poprieť svoju zainteresovanosť. Podobné pravidlo platí pri akejkoľvek kolízii.
Všetko o nároku na náhradu škody nájdete tu
Vzor nároku na náhradu škody nájdete tu
O pneumatikách a ich poistení sa dozviete viac tu
Zdroj obrázku: Cas.sk