Ako si vybrať poisťovacieho agenta?

#všeobecné 16.2.2014

Test pod článkom >>

Poistenie patrí k modernému životnému štýlu ako hrby k ťave alebo lyžička ku káve. Keďže ide o náročnú a širokú problematiku, pomoc odborníka môže byť užitočná, ba až nevyhnutná, podobne ako pomoc advokáta alebo lekára. Otázkou je, ako môže normálny človek, ktorý nepracuje vo finančníctve (tzv. neprofesionálny klient) posúdiť úroveň a kvalitu poskytovaného poradenstva poisťovacieho agenta? Podľa značky firmy, ktorú zastupuje?  Podľa veku alebo pohlavia, či podľa upraveného výzoru a vyleštených topánok? Je to ťažké, pretože agenti sú obyčajne vyškolení, aby vedeli urobiť prvý dojem a niektorí špeciálne trénujú a ovládajú psychológiu obchodného rokovania.

Podľa mňa sú medzi jednotlivými „poisťovákmi“ významné rozdiely z hľadiska vedomostnej úrovne, ochoty a pracovitosti, ako aj charakterových vlastností – tie sú azda najdôležitejšie. Vysokú úroveň majú spravidla poisťovací agenti v tých obchodných organizáciách, kde je prepracovaný a prísny systém nielen náboru, ale aj výberu kandidátov na agentov a náročné školiace programy. Naopak, tam kde vezmú každého, čo má aspoň slabo hmatateľný pulz a učia ich ako z klientov ťahať peniaze za každú cenu, je kvalita katastrofálna a takí ľudia spravidla kazia meno poisťovacím agentom ako povolaniu.

Správny poisťovák nikdy neumrie, on dožije …

Každý nech robí to, na čo má predpoklady, vzdelanie a morálne vlastnosti. Dojička nech dojí, murár nech muruje, lekár nech lieči. V prípade poisťovacieho agenta by malo ísť o celoživotné povolanie, pretože je mimoriadne náročné, ale zároveň krásne a vzrušujúce.

Možno mi dáte za pravdu, že murár, čo celý deň pracuje na stavbe, večer sa osprchuje a oblečie do spoločenského odevu, aby mohol rozdávať vizitky ako finančný poradca, nebude asi môj najvhodnejší partner, ktorý mi má pomáhať zorientovať sa v zložitom svete poistenia a financií. Môže ísť pritom o slušného človeka, ktorý si robí cez deň svoju stavbársku prácu dokonale. Podľa platných pravidiel  stačí k získaniu registrácie v Národnej banke Slovenska čistý trestný register a výučný list, nemusí byť ani maturita. Aké predpoklady odborného rastu môže mať človek, čo nemá ani maturitu, preto nemal vo zvyku sa systematicky učiť? Na druhej strane ani vzdelanie, ani niekoľko jednorazových školení z človeka nevytvoria z večera do rána dobrého poisťovacieho agenta.

Radím vám, spolupracujte len s takým poisťovacím agentom, ktorý sa venuje finančnému biznisu profesionálne na plný úväzok. Je dôležitá dĺžka praxe, ale môžete sa zveriť do starostlivosti aj začiatočníkovi, veď mladým treba dať šancu, ale opýtajte sa ho, či to robí ako hlavnú činnosť. Rozhodne odmietnite amatérov, čo okrem iného predávajú kozmetiku, či zdravotné matrace. Prečo? Jednoducho nie je šanca, že ich vedomostná úroveň je dostatočná, pretože táto práca si vyžaduje ustavičné štúdium a školenia. Keď nie je dosť kvalifikovaný, nemôže vám kvalitne radiť. Okrem toho u človeka, čo si tým len privyrába, je pravdepodobné, že o 3 mesiace už tam pracovať nebude. Kto vám potom bude poskytovať následný servis?

Správny poisťovák je bežec na dlhú trať, v našej reči: Poisťovák nikdy neumrie, ale dožije …

Poisťovací agent

Vtáka poznáš po perí a poisťováka … ?

Pri dverách vášho bytu bez ohlásenia zazvoní Fero Vtieravý, poisťovací agent s klobúkom, ten mu „náhodou“ vypadne z ruky a odkotúľa sa dnu do chodby. „Dovolíte?“, nepozvaný hosť vkĺzne dovnútra za klobúkom a už sa ho nezbavíte. Je nervózny, potia sa mu ruky, uhýba pohľadu – nepozerá sa do očí, ale do stropu alebo na topánky. Dá si predložiť všetky existujúce poistné zmluvy a na mieste za 5 minút ich posúdi ako katastrofu, všetky poradí zrušiť, aby on osobne urobil nové, lepšie. Rozpráva ako guľomet a oznamuje vám skvelú správu – priniesol vám neodolateľný produkt poistenia so sporením len za 100 eur mesačne.

Nič sa vás nepýta, načo strácať čas, všetko má pre vás nachystané, vytiahne farebné prezentačné materiály a ohuruje vás výhodami, čo sa nedajú odmietnuť. „Nešliapte si po šťastí, uzavrite poistnú zmluvu ešte dnes“, nalieha a zostane prilepený k stoličke. „Nemusíte to čítať, len už to podpíšte, pretože takých ako vy mám dnes naplánovaných ešte štyroch.“, tlačí na pílu, kým zmluvu pod nátlakom nepodpíšete. Kto nemá dosť guráže slušne ho vyhodiť, môže šmejdovi podľahnúť.

Iný agent, Peter Vzorový vám najskôr napíše e-mail na základe odporúčania vášho kolegu z práce, ktorý povedal, že pravdepodobne môžete využiť jeho služby, potom zavolá. Dohodnete si stretnutie, na ktoré príde načas. Pôsobí príjemne, uvoľnene a prirodzene. Rozpráva zreteľne, pýta sa k veci a aktívne počúva. Na stretnutie je dobre pripravený a v jeho úvode stručne zhrnie dôvody, prečo sa stretávate. Zisťuje vaše poistné potreby formou pripravených otázok a odpovede si starostlivo zapisuje do dotazníka.

Dá si predložiť všetky existujúce poistné zmluvy a kladie dodatočné otázky, ktoré vás nabádajú k prehodnoteniu súčasného krytia, resp. môže vás ubezpečiť, že dané poistné programy sú v poriadku. Do ničoho vás netlačí, v prípade dlhodobého, napr. životného poistenia si dohodne s vami druhé stretnutie, na ktoré príde s optimálnym riešením poistného programu a podrobným vysvetlením poistných podmienok. Agent zdôrazňuje, aby ste si dôkladne preštudovali poistné podmienky, prípadne využili služby právnika, ktorý môže zmluvu posúdiť a odporučiť ju k podpisu.

Na dobrého agenta sa dá vždy spoľahnúť, zlý agent sa na vás vykašle, ked to najviac potrebujete

Každý občas potrebuje zmeniť adresu, zvýšiť poistnú sumu alebo riešiť následky vytopenia suseda z prasknutého ventilu radiátora. Až vtedy, keď potrebujete zmeniť poistku alebo sa stane škoda, zistíte, čo dokáže agent vybaviť, vtedy sa vyfarbí svojimi postojmi, či stojí pri vás, alebo chcel na vás len jednorazovo zarobiť.

Keď oznámite škodu svojmu agentovi Ferovi, informuje vás, že on nevybavuje škody, ale len uzatvára poistky, musíte sa obrátiť priamo na poisťovňu. V prípade, že poisťovňa bezdôvodne zamietne alebo kráti poistné plnenie, agent pokrčí ramenami, že za to nemôže.

Keď oznámite škodu agentovi Petrovi, ihneď ju začne riešiť, pomôže vám s hlásením poistnej udalosti a sleduje priebeh vybavovania škody. V prípade, že poisťovňa bezdôvodne zamietne alebo kráti poistné plnenie, agent napíše v mene klienta odvolanie a rokuje s poisťovňou o zmene rozhodnutia a priznanie poistného plnenia alebo zrušení krátenia a doplatenie plnenia.

Dôležité otázky pri výbere poisťovacieho agenta

Ako teda rozoznať, či ten chlapík oblečený napekno alebo atraktívna dáma s ružovým počítačom je pre mňa vhodný partner, superman, čo mi správne poradí a nenechá ma v štichu, keď budem musieť riešiť poistnú udalosť? Odporúčam chvíľu počúvať a pozorovať, čo bude robiť a potom použijem sériu dobre mierených otázok. Urobím si súkromný test. Všímam si nasledujúce veci a vyhodnotím si test.

Peter Šimko, autor článku
Peter Šimko

Autor článku je šéfredaktorom portálu Poistenie.sk, pôsobí v oblasti poisťovacieho obchodu od roku 1984. V súčasnosti je výkonným riaditeľom maklérskej spoločnosti HEUREKA Brokerage & Consulting. Hrá hokej a rád cestuje.

Zobraziť články >