O ministrovi, čo lieta v aute
Prednedávnom sa objavila v masmédiách správa, že minister práce havaroval a leží v nemocnici. To je ten fúzatý, čo už rok hľadá svoj vysokoškolský diplom. Ten, čo zmenil zákonník práce tak, aby podnikatelia prepúšťali zamestnancov a hromadne sťahovali firmy do Maďarska. To len aby ste vedeli, ktorý to je.
Jeho služobný bavorák vyletel z cesty do poľa. Šoféroval policajt z útvaru ochrany vlády (ochrankár) a príčiny sa vyšetrujú. Vodič je tiež v nemocnici. Verme, že budú obaja v poriadku. Minister sa priznal, že nebol pripútaný. „Všetci sme v aute lietali“, povedal a pripustil, že odteraz už asi bude používať bezpečnostný pás.
Vzápätí ukázali ďalšieho ministra, tuším pôdohospodárstva, ktorý sa rovnako priznal, že sa nepripútava, pričom sa šibalsky usmial, potmehúd jeden. To je ten s vycibrenou angličtinou, čo pri poslednom nástupe do funkcie nevedel odpovedať na otázku novinárky, koľko je obvyklý výnos pšenice z hektára, čo sme sa učili približne v tretej ľudovej.
Pripútavanie vodiča a cestujúcich bezpečnostnými pásmi je samozrejmosť, ktorá súvisí s elementárnou bezpečnosťou. Mimochodom, od 60-tych rokov minulého storočia, odkedy sa začali masovo používať bezpečnostné pásy, dramaticky poklesol počet darcov orgánov z dopravných nehôd. Preto je vo svete taký nedostatok sŕdc, obličiek, pečienok – a čakatelia sú zúfalí. K tomu naviac vymysleli airbagy, čím sa počet tragédií ešte viac znížil. Štatistiky hovoria, že nepripútaný človek pri dopravnej nehode na zadnom sedadle zvyšuje riziko svojej smrti približne 4-krát, spolujazdec na prednom sedadle 8-krát a vodič dokonca až 12-krát.
U nás je stále dosť nezodpovedných hlupákov, ktorí to nechápu a myslia si, že v prípade havárie alebo trebárs len prudkého zabrzdenia vozidla pre nich fyzikálne zákony neplatia. Nepripútať sa v kombinácii s existenciou funkčných airbagov je paradoxne ešte nebezpečnejšie ako keby airbagy neboli. Naopak, keď sa človek pripúta a má k dispozícii airbag, výrazne zvyšuje svoje šance na prežitie. Napr. pri priamom náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti do 50 km za hodinu je šanca takmer 100%, že vyviazne bez vážnejších zranení. Keď sa nepripúta, tak lieta ako pán minister. Keby došlo k nárazu do pevnej prekážky, zrejme by ho energia hmotnosti jeho tela vymrštila dopredu a preletel by cez čelné sklo, pričom by mohol zraniť alebo zabiť vodiča alebo spolujazdca na prednom sedadle. Našťastie, v inkriminovanom prípade pravdepodobne došlo k šmyku vplyvom aquaplaningu, auto dostalo hodiny, urobilo nejaký kotrmelec a pristálo do "mäkkého". Šoférovi sa tiež čudujem – profesionál s bavorákom 4×4 a havaruje s ministrom na rovnej ceste. Nuž, sme na Slovensku.
Pre týchto „hrdinov“, ktorým nezáleží na vlastnej bezpečnosti a bezpečnosti spolucestujúcich, kompetentní vymysleli povinnosť používania bezpečnostných pásov a zakotvili ju v § 8 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. Inými slovami, keď sa nájde nezodpovedný hazardér, spoločnosť s ním počíta a polícia mu môže napariť pokutu. Ministri sa pochválili, že im je zákon ukradnutý. Čo potom majú robiť radoví občania, keď sa vrchnosť takto správa?
A aké postoje majú k tomuto bezpečnostnému problému poisťovne? V prípade nedodržania zákonom stanovených pravidiel môže poisťovňa krátiť poistné plnenie z havarijného poistenia, resp. úrazového poistenia sedadiel. Z povinného zmluvného poistenia zodpovednosti vozidla by sa krátiť plnenie nemalo. Existuje v jednom prípade aj pozitívna motivácia, keď poisťovňa, naopak, udeľuje bonus za použitie bezpečnostných pásov až 1500 € na jedného zraneného cestujúceho alebo vodiča motorového vozidla. Myslím, že zdravotná poisťovňa by za nepoužitie bezpečnostných pásov tiež mohla regresovať aspoň časť liečebných nákladov, ale zrejme to nerobí, hoci by to bolo spravodlivé a výchovné.