Prešov sa búri, vlakové spojenie na západ sa zrušiť nesmie

18.7.2012

PREŠOV 18. júla (WEBNOVINY) – Tri hlavné dôvody petície:

1. Zrušenie priameho denného spojenia Prešova s Bratislavou

2. Zlé pripojenie k vlakom v Kysaku a Košiciach

3. Zrušenie 55 vlakovPetíciu za zachovanie terajšej podoby grafikonu vlakovej dopravy platného aj pre roky 2012/2013 začali v stredu aktivisti v Prešove.

Prvé podpisy pod petíciu patrili predsedovi Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Petrovi Chudíkovi, prešovskému primátorovi Pavlovi Hagyarimu a iniciátorovi a občianskemu aktivistovi Jozefovi Róbertovi Šmigallovi.

Petíciu odštartovali na pôde Úradu PSK a občania sa budú môcť pod ňu podpísať na viacerých miestach, v Prešovskom informačnom centre, na sídliskách aj v iných mestách.

Petičný výbor predpokladá, že sa pod ňu podpíše viac ľudí ako naposledy, keď sa za zachovanie pôvodného železničného grafikonu podpísalo šesťtisíc občanov.

Zbieranie podpisov chcú ukončiť po zasadnutiach zastupiteľstiev oboch samospráv posledný augustový týždeň, ktoré by mali tiež oficiálne podporiť text petície. Následne ju doručia rezortu dopravy.

„Čísla nepustia. Napríklad linka Spišské Vlachy – Spišské Podhradie na východe Slovenska, ktorá je predpokladám tiež jedným zo spúšťačov petície, je veľmi slabo vyťažená. V priemere cestuje v jednom vlaku deväť ľudí denne. Ak by bol o túto linku zo strany cestujúcich záujem, určite dnes neuvažujeme o jej zrušení,“ uviedol v stredu rezortný hovorca Martin Kóňa agentúru SITA.

Na uvedenej trati v dĺžke 9 kilometrov cestuje vlakom denne priemerne 99 cestujúcich v oboch smeroch a ročné náklady na prevádzku dopravy na tomto úseku dosahujú 224 tis. eur.

Neslušné, nemorálne, diskriminujúce

Prešovský primátor Pavel Hagyari nový grafikon a predovšetkým zrušenie priameho spojenia medzi Prešovom a Bratislavou považuje za neslušné, nemorálne a diskriminujúce.

„Jeden úradník z Bratislavy, nekompetentný, nás vracia do 19. storočia v čase, keď táto vláda deklaruje vyrovnávanie regionálnych rozdielov,“ povedal Hagyari.

Podľa jeho slov zásah do zabehnutého grafikonu na železnici výrazne sťaží rozvoj ekonomiky v regióne, pričom sa tak deje v čase, keď začína byť záujem zo strany investorov prísť podnikať na východ.

Primátor pripomenul, že diaľnica do Prešova mešká už desať rokov a obmedzenie vlakov bude znamenať odrezanie tohto tretieho najväčšieho mesta na Slovensku od spojenia. Rovnako spádové mestá, ako Sabinov, Vranov nad Topľou, Humenné a ďalšie tiež potrebujú denné priame spojenie s Bratislavou.

Hagyari povedal, že ho oslovila aj ďalšia skupina aktivistov, ktorá tvrdí, že ak nový grafikon železníc začne platiť, zablokuje v Prešove dopravu smerom na Tatry a Košice.

Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík konštatoval, že samosprávny kraj nemá inú možnosť na zmenu, ako sa pripojiť k petícii. Menoval aj ďalšie problematické úseky, ktoré vzniknú zrušením spojov. Dostal listy od starostov a primátorov kraja, ktorí ho na to upozorňujú.

Ide o úsek medzi Popradom a Liptovským Mikulášom, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, o trate Plaveč – Poprad, resp. Plaveč – Kežmarok. Chudík odmieta argumentácie, že tu cestuje málo ľudí. Podľa jeho názoru, keď sa spoje zrušia, už tadiaľ nikto cestovať nebude. Navyše, SAD-ky nemajú financie, aby zrušené vlakové spoje nahradili autobusovou dopravou.

Vinník je jasný

Chudík pomenoval úradníka, ktorý túto situáciu spôsobil.

Podľa jeho vyjadrenia je to Jiří Kubáček, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorý bol v Košiciach a ani s jedným návrhom od pozvaných zástupcov krajov nesúhlasil.

„Svoju úlohu si splnil tým, že tu prišiel. Povedal si svoje a odišiel preč,“ vyjadril sa Chudík.

Predseda prešovskej župy odmieta takýto prístup ministerských úradníkov a chce, aby sa k tomu po dovolenkách vyjadril minister Ján Počiatek.

„Pevne verím, že spoločnými silami dosiahneme, aby súčasný grafikon nebol zmenený,“ vyhlásil Chudík. Ak by sa to nepodarilo, veľmi nepriaznivo by zmeny zasiahli obyvateľov Prešovského kraja a prakticky by bol diskriminovaný celý prešovský región. Obyvatelia Slovenska podľa ministerstva dopravy v súčasnosti žijú v príliš ťažkom období, aby si mohli dovoliť dotovať prázdne vlaky.

Kde sa bude rušiť

Popri spojeniu Spišské Vlachy – Spišské Podhradie rezort navrhuje zrušiť vlakovú dopravu aj na tratiach Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, Prievidza – Nitrianske Pravno, Jesenské – Turňa nad Bodvou a Lipany – Plaveč. Posilnené majú byť osobné vlaky v úsekoch Bratislava – Šaľa, Bratislava – Malacky, Bratislava – Leopoldov, Nálepkovo – Margecany, Poprad-Tatry – Kežmarok, Humenné – Medzilaborce, Humenné – Stakčín, Zvolen – Lučenec, Lučenec – Utekáč, Banská Bystrica – Brezno, Jesenské – Tisovec a Žilina – Rajec. Vlakové spoje majú byť oslabené v úsekoch Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom, Štúrovo – Čata – Levice, Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry, Turňa nad Bodvou – Barca, Stará Ľubovňa – Plaveč, Kežmarok – Stará Ľubovňa, Žilina – Čadca.