Riaditeľka SNG Kusá: Pandemické opatrenia všetko zmenili
Prinášame ďalší z rozhovorov, tentokrát sme sa rozprávali s pani riaditeľkou Slovenskej národnej galérie.
V rozhovore sa okrem iného dozviete:
- Aké sú najdôležitejšie diela SNG
- K akým krádežiam došlo v galérii
- Ako galéria chráni svoje diela
- Na aké výstavy máte počas korony zájsť
Aké je poslanie SNG v modernej slovenskej spoločnosti? Akú rolu by mala galéria hrať v životoch Slovákov?
My sa snažíme, aby galéria a umenie boli prirodzenou súčasťou kultúrneho života Slovákov, ale aj našich zahraničných návštevníkov a priaznivcov.
Reflektuje spoločnosť a štát dostatočne úlohy SNG?
Za všetko hovorí akú časť z HDP dostáva kultúra a aj to, aký priestor je venovaný umeniu na školách. My máme za to, že to nie je adekvátne európskemu štandardu.
SNG mala problémy s financovaním za minulej vlády. Zmenili sa pomery po voľbách?
Pandemické opatrenia všetko zmenili, takže to zatiaľ neberieme tragicky a snažíme sa s Ministerstvom kultúry vyjednávať.
Kultúra zažíva v čase pandémie ťažké časy. Ako vnímate koronavírusové obmedzenia?
Obmedzenia zasiahli všetkých, takže sme na jednej lodi a musíme sa snažiť, aby sme fungovali primerane.
Aké bezpečnostné opatrenia ste museli zaviesť? Zaznamenali ste ochorenie aj medzi personálom SNG?
Bežné opatrenia týkajúce sa pohybu návštevníkov v uzavretých priestoroch.
Množstvo kultúrnych inštitúcii zaviedlo počas pandémie virtuálny obsah – Metropolitná opera v New Yorku vysielala bezplatne v priamom prenose opery, ale aj divadlo v Martine sprístupnilo staršie divadelné predstavenia na YouTube. Ako sa k týmto výzvam stavia SNG?
Pripravili sme špeciálnu stránku Slovenská náhradná galéria (https://medium.com/sng-online) a zúročili sme roky digitalizácie a práce nášho oddelenia lab.SNG, ktoré sa venuje práci s digitálnymi obsahmi. Takisto sme spustili nové digitálne formáty (online rozhovory zo zákulisa galérie SNG nažive a krátke kurátorské videá Z klinca na klinec). Tiež pokračujeme v napĺňaní Youtube kanálu SNG (https://www.youtube.com/user/SNGobrazzvuk), na ktorý môžeme byť v tejto situácii oprávnene hrdí.
Aké veľké zbierky spravuje SNG? Dá sa vyčísliť ich hodnota?
Spravujeme niečo okolo 80 tisíc zbierkových predmetov a ako hovoríme – hodnota kultúrneho dedičstva je nevyčísliteľná.
Každá galéria má diela, ktoré si najviac cení. Do Louvru chodia ľudia hlavne kvôli Mona Lise, do Pražskej národní galerie kvôli Kupkovej Fuge. Ktoré sú najcennejšie diela SNG a na akú sumu sú ohodnotené?
Zamýšľali sme sa nad tým, čo je naša Mona Lisa, ale také jednoznačné to nie je – myslíme, že to ešte len príde. Ikonickým dielom je Bohúňov Janko Francisci alebo Pieseň a práca od Fullu. Cenovkám sa bránime, snažíme sa hodnotu komunikovať inak, než číslom.
V našej poisťovacej praxi sa stretávame s problémami ohodnocovania vybavenia domácnosti, ak klient vlastní cenné umelecké diela. Aké postupy by ste nám poradili?
S umeleckými dielami je to komplikovanejšie, pre potreby poisťovní pri prevoze diel, však toto podstupujeme aj my – dobré je sa odpichnúť od tzv. cenových precedensov – teda aké ceny obdobné diela dosiahli na verejných aukciách.
Akým spôsobom prebieha praktická ochrana diel? V mnohých prípadoch musíte zabezpečiť teplotu, vlhkosť a správne osvetlenie. Ako inak chránite diela?
Zbierky sú uložené v špecializovaných depozitároch – to je kontrolované prostredie – najväčší nepriateľ umenia je vlhkosť a stojaci vzduch. Diela pravidelne kontrolujeme, konzervujeme a ošetrujeme. Samozrejme ich chránime proti odcudzeniu, ale s tým sa pochopiteľne nezverujeme.
Predpokladám, že zbierky v depozitároch, ako aj vystavené diela a výstavy poisťujete. Vyhovujú podmienky a prípadné poistné plnenie potrebám galérie?
Poistenie je riešené centrálne – to je veľká výhoda a služba zo strany Ministerstva. Na jednotlivé projekty riešime poistenie ad hoc, kedy pracujeme s poisťovňami, ktoré sme si už „vycvičili“ na tento druh objektov.
Stávajú sa vám pravidelne škody na dielach a aké najväčšie škody galéria zažila a ako ste ich riešili? Dochádza aj ku krádežiam?
Musím povedať, že škody sa nám našťastie stávajú zriedka. Najväčšia krádež sa udiala po otvorení hraníc v roku 1989, kedy bolo odcudzených niekoľko drahých medzinárodne obchodovateľných diel – napríklad Kupka.
Pred niekoľkými rokmi došlo ku kauze, kedy chcela Turčianska galéria vystaviť obrazy Vincenta Hložníka, ktoré má vo vlastníctve Matica Slovenská. Pri kontrole sa zistilo, že obrazy sú poškodené, niektoré aj zničené. Ako to s obrazmi nakoniec dopadlo?
To sa musíte spýtať ich, my sme im diela každopádne ošetrili vo fumigačnej komore, ak ich dali do bezpečných priestorov mali by byť fyzicky v poriadku.
Je možné v takomto prípade vyčísliť škodu? Bude za poškodenie diel niekto niesť faktickú zodpovednosť?
Keďže tento prípad nerieši SNG, tak nevieme podať informáciu.
Aké sú plány SNG, má ambície stať sa galériou Európskeho/svetového významu?
Veľa si sľubujeme od prebiehajúcej rekonštrukcie celého areálu SNG, náš primárny cieľ je byť galériou, ktorá ma silnú relevanciu v našom kontexte a práve na našich špecifikách by sme radi stavali aj medzinárodne.
Súčasná situácia hrá do karát domácemu turistickému ruchu. Ktorých päť výstav by ste čitateľom odporučili navštíviť v najbližšej dobe?
Určite by sme odporučili fascinujúcu expozíciu Vidieť. Vidieť. Vidieť. – obrovskú nástennú maľbu na Zvolenskom zámku, výstavu Skupinová terapia v Schaubmarovom mlyne v Pezinku, nové doplnky do stálej expozície v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku. Začiatkom októbra sprístupňujeme aj novú výstavu v Bratislave Ó šaty, tak aj tú.
Alexandra Kusá
Vyštudovala vedu o výtvarnom umení na FFUK, kde absolvovala aj doktorandské štúdium. Od roku 2000 pôsobí v Slovenskej národnej galérii na rôznych pozíciách vždy spojených s umením 20. storočia, od roku 2010 ako GR. V rokoch 2008 – 2009 pracovala ako Vedoucí oboru sbírek v Moravskej galérii Brno. Okrem kurátorskej práce prednáša na FF UK na Katedre dejín umenia. Venuje sa umeniu 20. storočia a jeho presahom do iných disciplín.
Foto: Martin Deko, SNG