Pneumatiky a bezpečnosť
Pneumatiky zabezpečujú styk vozidla s povrchom vozovky, pričom najdôležitejšou vlastnosťou gumy je priľnavosť. Od kvality povrchu závisí brzdná dráha, ktorá je až 8-krát dlhšia na zľadovatelom povrchu oproti suchej ceste. Pri teplote nižšej ako 7º C letné gumy tvrdnú a strácajú svoju účinnosť, preto by ste mali mať prezuté zimné pneumatiky. Nedajte na názory ľudí, ktorí spochybňujú prezúvanie letných a zimných pneumatík, či hovoria o tzv. univerzálnych, celoročných gumách.
Kvalita povrchu | Suchý povrch | Mokrý povrch | Zasnežený povrch | Zľadovatelý povrch |
---|---|---|---|---|
Brzdná dráha | 8 m | 16 m | 32 m | 64 m |
Zdroj: Michelin
Napr. pri teplote 7º C na mokrej ceste zabrzdíte z rýchlosti 80 km/hod. na letných gumách po 40 metroch, ale na zimných pneumatikách len po 34 metroch. Týchto 6 metrov môže byť z hľadiska bezpečnosti rozhodujúcich, ide o vzdialenosť väčšiu ako je šírka priechodu pre chodcov.
Podobne na zasneženej vozovke pri rýchlosti 50 km/hod. bude brzdenie na letných pneumatikách vykazovať až dvojnásobne dlhšiu brzdnú dráhu ako so zimnými gumami. Jazda v zime si vyžaduje úplne iný štýl ako šoférovanie na suchej vozovke pri vyšších teplotách.
Video ukazuje rozdiel medzi jazdou v zime na zimných a letných gumách.
Sú zimné pneumatiky povinné?
Na Slovensku nie sú zimné pneumatiky pre osobné a dodávkové vozidlá povinné, kým nie je vytvorená na vozovke súvislá vrstva snehu v zimnom období, konkrétne od 15. novembra do 31. marca. Okrem toho majú povinné zimné pneumatiky nákladné vozidlá s hmotnosťou nad 3500 kg na aspoň jednej z hnacích náprav a autobusy. Policajti môžu v prípade zistenia porušenia pravidiel zakázať, aby ste pokračovali v jazde, musíte si na vlastné náklady odtiahnuť auto a zaplatíte pokutu 60 €.
Včasné prezutie zimných pneumatík však nie je vymyslené kvôli policajtom. Ide o bezpečnosť posádky vozidla a iných účastníkov cestnej premávky. Zimné pneumatiky vám umožnia bezpečnú a stabilnú jazdu, výrazne znižujú brzdnú dráhu a šetria peniaze za palivo.
Hĺbka dezénu pneumatiky
V záujme bezpečnosti je predpismi upravená aj hĺbka dezénu, ktorá odráža mieru opotrebenia pneumatiky. Takmer vo všetkých štátoch Európskej únie je predpísaná minimálna hĺbka dezénu pre letné pneumatiky 1,6 mm a pre zimné pneumatiky 3 mm. V Českej republike, v Rakúsku, v Slovinsku a v Lotyšsku je minimálna hĺbka dezénu pre zimné gumy 4 mm.
Krajina | Obdobie | Minimálna hĺbka dezénu |
---|---|---|
Česká republika | 1.11. – 31.3. | 4 mm |
Estónsko | 1.12. – 31.3. | 3 mm |
Fínsko | 1.11. – 31.3. | 3 mm |
Francúzsko | individuálne len vybrané úseky | nie je |
Litva | 10.11. – 31.3. | nie je |
Lotyšsko | 1.12. – 31.3. | 4 mm |
Nemecko | povinné v závislosti od klimatických podmienok | nie je |
Nórsko | 16.10. – 30.4. | 3 mm |
Poľsko | nepovinné zimné obutie, len sa odporúča | nie je |
Rakúsko | 1.11. – 15.3. | 4 mm |
Slovensko | 15.11. – 31.3. pri súvislej vrstve snehu | 3 mm |
Slovinsko | 15.11. – 13.3. | 4 mm |
Španielsko | individuálne len vybrané úseky | nie je |
Švajčiarsko | individuálne len vybrané úseky | nie je |
Švédsko | 16.10. – 30.4. | 3 mm |
Taliansko | individuálne len vybrané úseky | nie je |
Kontrolujte pravidelne tlak v pneumatikách
Minimálne jedenkrát mesačne si skontrolujte tlak v pneumatikách, vrátane rezervy, najlepšie u odborníkov v pneuservise. Primerané hodnoty tlaku v pneumatikách nájdete v príručke používania vozidla alebo sú napísané na vnútornej strane krytu palivovej nádrže. Podhustenie pneumatík môže mať vážne následky:
- Vyššia spotreba paliva;
- Znížená životnosť pneumatiky – nerovnomerné a vyššie opotrebenie v dôsledku väčšej plochy kontaktu s vozovkou a následnému nadmernému zahrievaniu plášťa a nezvratným deformáciám gumy;
- Nižšia jazdná stabilita a priľnavosť – dochádza v zákrutách k pretáčavosti alebo nedotáčavosti vozidla, na mokrej vozovke ľahšie dôjde k aquaplaningu;
- Dlhšia brzdná dráha – na mokrom povrchu aj o 10 metrov v porovnaní so správne nahustenými pneumatikami;
Pneumatiky a poistenie
Z hľadiska bezpečnosti poisťovne motivujú motoristov k prezúvaniu zimných pneumatík tak, že krátia poistné plnenie z havarijného poistenia v prípade havárie v zime na letných pneumatikách niekedy aj o 20 %. Tieto sankcie majú opodstatnenie v prípade, že medzi haváriou a letným obutím existuje príčinná súvislosť, čiže následky škody boli spôsobené faktom, že motorista pred zimou neprezul zimné pneumatiky.
Napr. keď do stojaceho vozidla s letnými gumami na parkovisku nacúva nákladné auto a zdemoluje ho, poistné plnenie z havarijného poistenia by sa nemalo krátiť, pretože za škodu nemôžu letné gumy.
V inom prípade, keď vodič na klzkej vozovke nedobrzdí na križovatke a narazí do vozidla pred sebou, letné pneumatiky mali na vzniknutej škode rozhodujúci podiel, preto poisťovňa má právo krátiť poistné plnenie z havarijného poistenia.
Poistenie pneumatík
Pneumatiky sú poistené ako súčasť motorového vozidla havarijným poistením vtedy, keď sú namontované na vozidle. Pneumatiky, ktoré sú odmontované a máte ich uložené doma v garáži alebo v pivnici (v zime letné, v lete zimné), sú chápané ako príslušenstvo automobilu, na ktoré sa nevzťahuje havarijné poistenie motorového vozidla. Takéto odložené pneumatiky, niekedy aj s diskami, nie sú štandardne kryté vo väčšine poisťovní ani v poistení zariadenia domácnosti.
Z toho dôvodu je najrozumnejším riešením poistnej ochrany pneumatík alebo celých kolies využiť služby profesionálneho pneuservisu, ktorý vám zimné alebo letné gumy uskladní. Predpokladám, že takto prevzaté pneumatiky alebo celé kolesá má pneuservis poistené formou poistenia majetku podnikateľov.
Zdroj: Smelyzajko.sk
V prípade, že sa pri havárii poškodí alebo zničí len pneumatika, takú škodu majú všetky poisťovne vo výlukách z havarijného poistenia auta. Môže sa to stať napr. pri kontakte s obrubníkom alebo s ostrým predmetom na ceste alebo pri prejdení cez výtlk. Keď sa súčasne s pneumatikou poškodí aj iná súčasť vozidla, napr. disk, vtedy poisťovne uznajú z havarijného poistenia aj preplatenie pneumatiky.
V prípade, že vám pneumatiku zničí iný vodič, ktorý do vás nabúra, je možné škodu uplatňovať z povinného zmluvného poistenia (PZP) vozidla škodcu. Toto však odporúčam využiť len v prípade, že nemáte havarijné poistenie alebo keď je pneumatika úplne nová, pretože z PZP sa plní amortizovaná cena pneumatiky, nepreplatia vám novú pneumatiku. Ide o rovnaký princíp ako pri poškodení alebo zničení iných súčastí vozidla.
Keď sa vám podarí na výtlku zničiť pneumatiku, je za to zodpovedný majiteľ alebo prevádzkovateľ vozovky – diaľnice obhospodaruje Národná diaľničná spoločnosť, cesty I., II. a III. triedy Slovenská správa ciest, obecné komunikácie mesto alebo obec, atď. Taká škoda je vymáhateľná, pokiaľ ju preukážete. Keď sa to stane, zavolajte dopravnú políciu, aby vyhotovila zápis o škode. Potom si vyhotovte fotodokumentáciu a poškodenú alebo zničenú pneumatiku nevyhadzujte, aby ste mali dôkaz pre prípad, že niekto bude požadovať obhliadku. Vzneste nárok na náhradu škody voči prevádzkovateľovi (majiteľovi) cesty, ten si váš nárok uplatní vo svojej poisťovni, škoda je potom likvidná z poistenia zodpovednosti za škodu prevádzkovateľa poškodenej vozovky.